Sain tehtäväksi suunnitella logo eräälle tutkimusprojektille. En tässä tekstissä avaa kaikkia yksityiskohtia, jotteivät hakukoneet heittele suotta tänne koukkuja, enkä halua myöskään ihan kaikkia ideoitani ”jakaa” maailmalle. Täytyy myös pitää kieli keskellä suuta ja miettiä, mikä on korrektia kertoa asiakkaasta ja työvaiheista täällä blogissa ja muuallakin.
Aloin heti suunnitella logoa haluamatta oikeastaan edes kuulla mitään asiakkaan ideoita tai toiveita. Tapani mukaan aloitin ensin hahmoitella vanhanaikaisesti kynällä ja paperilla. Sommittelin ensin vain projetin nimen sanoja ja kirjaimia eri tavoin. Projektin nimessä prepositio-sana ”for” on korvattu numerolla 4. Tartuin ensin siihen, koska se tuntui mielenkiintoiselta ja kehittelin sommitteluja, joissa nelonen oli tosi huomiota herättävä.
Seuraavaksi aloin kokeilla Illustratorilla logon sommittelua ja väritystä. Kyseinen projekti liittyy Tansaniaan, joten etsin netistä tuon maan lipun värikoodit ja käytin niitä logon värityksessä. Ensimmäiset versiot eivät kuitenkaan tuntuneet erityisen kolahtavilta, vaikkeivat nyt ihan huonokaan alku varmaan olleet. Numeron korostaminen tuntui jotenkin harhaanjohtavalta ja epäolennaiselta, joten jätin sen idean pois ja päätin keksiä jotain muuta.
Mitä Tansanian lipun värit tarkoittavat: https://answersafrica.com/tanzania-flag.html
Asiakkaalta tuli tässä vaiheessa tieto, että joku työryhmän jäsen oli ehdottanut logoon kirahvia, joka on kaiketi kyseisen maan kansalliseläin. Googlasin maan logoja ja sieltä löytyikin jo runsaasti tansanialaisia kirahvilogoja. En oikein innostunut kirahvi-ajatuksesta, kun se mielestäni viittaa niin vahvasti eläimiin, joista tässä tutimuksessa ei ole kyse.
Miettiessäni kuvaa logoon googlailin kuvia englanninkielisellä hakusanalla research. Hyvin paljon käytetty kuvio tutkimus-logoissa näkyy olevan suurennuslasi. Joissain tutkimuksissa voidaan tietysti käyttää muitakin konkreettisia esineitä, mutta tähän ei oikein mikään muu sopisi. Yksi ja varmaan paras vaihtoehto olisi mielestäni jokin ihan abstrakti geometrinen kuvio.
Päätin kokeilla jotain yhdistelmää suurennuslasista ja geometrisista kuvioista käyttäen niissä maan lipun värejä. Yhdessä versiossa suurennuslasi-kuva ”lähtee” I-kirjaimesta, toisessa se on sanojen välissä. Yhteen versioon tein pienen yksinkertaisen pilven ja kukan näköisen kuvion suurennuslasin viereen, muissa versioissa oli vain abstrakteja kuvioita ”kopioituna” suurennuslasin kuvioista.
Vauhtiin päästyäni sain ideoitua useammanlaisenkin version, samalla miettien, pitäisiköhän logon olla tietyn muotoinen. Olin suunnitellut logoa vaakamuotoiseksi, mutta joskus hyvin neliömuotoinen on parempi vaihtoehto. Päätin siis tehdä varmuuden vuoksi sekä vaaka -että neliönmuotoisia versioita.
Tässä vaiheessa lähetin asiakkaalle nähtäväksi ensimmäiset ideani. Ensimmäinen palaute oli positiivista, jokin vaihtoehto näyttäisi kelpaavan, ja ajattelin saaneeni logon jo viimeistelyä vaille valmiiksi. Heidän piti kuitenkin vielä saada hyväksyntä koko tutkimusryhmältä. Sieltä tulikin sitten sellaiset terveiset, että voisiko sen kukan siirtää I-kirjaimen päälle, eivätkä ilmeisesti halunneet mitään suurennuslasia tai mitään muuta kuviota ollenkaan, mistä olin tosi yllättynyt, kukka kun oli kovin vaatimaton.
He olivat ilmeisesti myös olleet hämmentyneitä siitä, että lähetin logosta niin monta versioita, mistä opin, että pitäisi vähän lisätä selityksiä ”vedoksiin”, jopa ”myyntipuheita”, jotta ideat aukenevat asiakkaalle paremmin. Itselle päivänselvät asiat eivät välttämättä ole sitä asiakkaalle. Logosta ei ehkä myöskään kannata antaa liikaa versioita, vaan täytyy yrittää valita valmiiksi vain pari-kolme parasta.
Asiakas ei välttämättä osaa erottaa pieniä eroja yksityiskohdissa ollenkaan. Tässä kohtaa voi ehkä pyytää kollegaa, puolisoa tai kaveria kommentoimaan versioita. Itse kun alkaa tässä vaiheessa olla jotenkin liian uppoutunut ja ”sokea”, jopa kyllästynyt tuijotettuaan tuntikausia tuotoksiaan ja liian ihastunut siihen versioon, josta itse eniten pitää.
Täytyi ihan kunnolla pureskella kukan siirtoideaa ennen kuin vastasin, koska ensin tietysti totta puhuen todella harmitti. Logoni pääidean kokonaan unohtaminen inspiroinut aluksi yhtään. Ajattelin ensin, ettei kukka ole yhtään sen parempi ajatus kuin se onneton kirahvikaan. Onneksi väliin tuli sopivasti viikonloppu, joten pystyin hyvällä syyllä olemaan vastaamatta heti ja miettimään asiaa rauhassa.
Vastasin viikonlopun jälkeen maanantaina, että mielelläni tekisin heille ehdolle pari ihan uutta versiota logosta kukan kanssa, mutta maan lipun väreissä. Ehdotin tässä vaiheessa myös kohteliain sanakääntein, mitä olin ajatellut pyytää palkaksi ennen kuin jatkaisin pitkään logon kehittelyä. Palkkatoive oli ok, joten pystyin jatkamaan hyvillä mielin. — Ehkä voin käyttää hylättyjä ideoita jollain toisella kertaa toiselle asiakkaalle, joten eivät mene lopulta ihan ”hukkaan”.
Kukkaa miettiessäni tutkailin afrikkalaisia tekstiilikuvioita. Siellä selvästi pidetään rohkeista väreistä ja kuvioista, jotka ovat kyllä hyvin inspiroivia, jos ei nyt tähän juttuun, niin ehkä johonkin toiseen…
Lähetin uudet versioni logosta kukan kanssa lopulta vasta sunnuntaina, koska viikko oli niin kiireinen aloitettuani juuri uudessa työssä ja jatkaessani yhä Tredun opintoja. Sain jo maanantaina asiakkaalta hyväksyvää palautetta ja jäin odottamaan lopullista hyväksyntää, mahdollisia ohjeita halutuista tiedostomuodoista ja koosta, ja tietenkin myös laskutusohjeita. Sitten olikin jo jatkettava erään toisen logon kehittelyä ja vaikka mitä muuta…
-Edit- Sitä toista logoa sitten väännettiin ja käännettiin ihan kunnolla. ”Hauskaa” oli se, että asiakas lopulta valitsi sellaisen version, jota olin esittänyt jo alkuvaiheessa. Yksi jo aiemmin, alkuvuodesta aloitettu logoprojekti saatiin lopulta vasta heinäkuussa valmiiksi. Nyt syyskuussa sain taas uuden logon suunniteltavaksi, ja innoissani tein tosi nopeasti paljon eri versioita. Onneksi sen kanssa sujui mutkattomasti, ja se saatiin valmiiksi parissa viikossa. Ehkä olin jo oppinut tehokkaammaksi.
Kansainvälisessä sähköpostikirjeenvaihdossa ja muussa keskustelussa täytyy olla SUPERkohtelias! Keskustelussa ei voi todellakaan olla maamme tapaan upporehellisen suorapuheinen ja käydä oitis heti suoraan asiaan. Kaiken negatiivisen tai arvostelevan ajatuksen esittäminen on lähes mahdotonta. Sellainen täytyy osata jotenkin kiertää, vaikka suomalaisittain tuntuu oudolta ohittaa jokin toisen esittämä ajatus kuin ei olisi kuullut mitään.
Tulipahan muisteltua/opeteltua englanninkielisen kirjeenvaihdon ikivanhoilta ja kankeilta tuntuvia kohteliaisuusfraaseja, joita näköjään yhä käytetään. Niitä joskus vuonna kirves ja kuokka olen kauppaopistossa vääntänyt, mutta enpä ole juuri koskaan tarvinnut. Onneksi sain hiukan apua viestieni kanssa, etten tehnyt mitään emämunausta heti alkajaisiksi, eikä mennyt liikaa aikaa meilien vääntämiseen. Välillä en ymmärtänyt ollenkaan, mitä asiakas yritti sanoa, kun hänen mahdollisimman kohteliaaksi muotoiltu pyyntönsä muuttaa jotain logossa oli niin monimutkainen ja pitkä.
Usein asiakas ei ymmärrä graafisesta suunnittelusta paljonkaan. En tiedä, ymmärtääkö asiakas kuinka paljon aikaa ja vaivaa logon suunnitteleminen vie. Pelkästään ”kilpailevien” logojen ja yritysten, mahdollisesti alan ja aiheen tutkiminen, ja kaikenlaisten mahdollisten kömmähdysten ja väärien/hassujen mielleyhtymien välttäminen vie yllättävän paljon aikaa. On myös vaikeaa keksiä jotain tosi uutta ja ihmeellistä. Pyörää ei voi keksiä kovin monella tapaa uudestaan. Sitä joskus kuvittelee keksineensä jotain hienoa ja ihmeellistä, kunnes löytää sitten ennen pitkää jostain melkein tai ihan samanlaisena.
Kun saan logon työn alle, mietin sitä melkein koko ajan, olen kuin Pelle Peloton mietintämyssy päässä, katson maailmaa jollain omilla kuhunkin logoon valituilla ”mietintä-filttereillä” imuroiden ideoita ja tutkien aihetta/alaa/trendejä… Yöllä saattaa kesken kaiken herätä piirtelemään ideoita paperille moneksi tuntia jne… Sitten jokin asiakkaan kommentti tai idea, tai jokin muu seikka saattaa murskata kaiken, ja on taas nollattava tilanne ja jatkettava uusin filtterein… Se on toisaalta ihan kamalaa ja toisaalta niin ihanaa!
Lisäys:
Tässä muita asiakkaille tekemiäni logoja. Olin toivonut voivani perehtyä logon suunnitteluun ja Illustratorin käyttöön, mutta en uskonut että pääsen sitä tekemään ihan oikeasti niin pian ja niin konkreettisesti. Toivottavasti näitä tulee lisää työn alle!